למה בכלל צריך טופס 161?
אם נרצה לתאר את טופס 161 בצורה ברורה, אפשר לומר שהוא תעודת הזהות שלכם לצורך השלמת תהליך הפרישה מהעבודה. הטופס יכלול בתוכו את כל המידע על כספי הפיצויים והפנסיה שצברתם במהלך כל שנות העבודה שלכם. החל מינואר 2024 הטופס עבר שינוי ניכר והוא נועד לקשר בין העובד, המעסיק, קופות הגמל ורשות המיסים לצורך השלמת הפרישה.
משמעות הטופס היא מעל ומעבר לבירוקרטיה – זהו טופס שחייבים לצלוח לצורך קבלת כספי הפיצויים והפנסיה כנדרש. באמצעות הטופס אתם יכולים לבחור למשל כיצד לקבל את הכספים שלכם. כלומר האם תרצו למשוך אותם מיד, האם להשאיר אותם בקופת הגמל המיועדת לפרישה, האם לבחור בין שילוב של השניים. מה שתסמנו בטופס ישפיע לא רק על התזרים שלכם
בבנק אלא גם על המיסוי של הכספים ועל מגוון הטבות מס שיעמדו לרשותכם בשנים הבאות.
הטופס החדש לעומת הטופס הישן
שימו לב, את הטופס חייבים להגיש ברגע שאתם מסיימים את עבודתכם אצל המעסיק. זו יכולה להיות פרישה לפנסיה, התפטרות או פיטורים. חשוב להדגיש – כל עוד לא הגשתם את הטופס, הכספים שלכם "תקועים" במערכת. קופות הגמל לא יכולות לשחרר את הכספים שלכם והמעסיק לא מורשה לשלם את הפיצויים ולהעביר אותם ישירות אליכם.
אי הגשת הטופס עלולה לגרום לעיכובים בקבלת הכספים המגיעים לכם. יתרה מזאת, אתם עלולים להפסיד הטבות מס חשובות או לסבול מסיבוכים בירוקרטיים מיותרים בהמשך. הפתרון הוא להגיש את הטופס כשהוא מלא ונכון לשביעות רצונכם מיד קרוב ככל האפשר לסיום העבודה. לא נכון יהיה לדחות את הטיפול בזה.
ההבדל העיקרי שכדאי להצביע עליו בין הטופס החדש לבין הישן הוא ברמת הפירוט ובאופן החתימה והשליחה שיכולים כעת להיות דיגיטליים. הטופס החדש מאפשר לצלוח את התהליך בצורה מקוונת, אונליין. ניתן אף לחתום חתימה דיגיטלית. כמו כן הטופס יכולה לתת הוראות מאוד מפורטות לקופות הגמל.
הדבר החשוב הוא שהטופס משפיע באופן ישיר על מה שיקרה עם כספי הפיצויים והפנסיה שלכם. הוא משפיע על המשיכות, אופן המיסוי, האפשרות לקבל פטור ממס על חלק מהסכום וכן מאפשר לשמור על רצף זכויות פנסיוני. לכן, למרות שהתהליך עשוי להיראות לא פשוט ויש הרבה גורמים שישפיעו על ההחלטה, אל תירתעו מכך. הקדישו את תשומת הלב ובמידת הצורך התייעצו איתנו – דנילוב יועצי פרישה ומיסוי.
איך שולחים ואיך ממלאים טופס 161 – צעד אחר צעד
רשות המסים מאפשרת כיום להגיש את טופס 161 החדש בכמה דרכים.
- הגשה באופן דיגיטלי – המערכת הדיגיטלית של רשות המיסים מאפשרת למעסיקים להגיש את הטופס באופן מקוון דרך מערכת CRM או דרך ממשק של המייצגים כגון יועצי מס וחשבונאים. זהו פתרון נוח, קל ומהיר, אין צורך להגיע פיזית למשרדי מס הכנסה והמערכת מזהה טעויות מסוימות בשלב המילוי כך שמתקנים אותן מדי. העובד מקבל העתק דיגיטלי של הטופס המלא וקל לעקוב אחר סטטוס הטיפול.
- הגשה באופן פיזי (או שליחה בדואר, פחות מומלץ) – אם אתם מעדיפים להגיש את הטופס באופן פיזי, תוכלו לעשות זאת במשרדי רשות המיסים, אצל פקיד השומה. בהגשת הטופס בצורה זו צריך להגיע עם כל המסמכים הנדרשים ולוודא שיש לכם העתקים מכל מה שאתם מגישים. מומלץ לקבל אישור במקום על הגשת הטופס.
מבנה הטופס
טופס 161 מחולק לשלושה חלקים עיקריים:
חלק א' – הודעת המעסיק זה החלק שבאחריות המעסיק. כאן המעסיק רושם את כל הפרטים על תקופת העבודה שלכם כלומר המשכורת האחרונה וסכומי הפיצויים שנצברו לזכותכם. המעסיק חייב למלא את החלק הזה בצירוף אסמכתא כגון שלושת תלושי השכר האחרונים. כדאי שתוודאו שהפרטים הם אכן העדכניים.
חלק ב' – הודעת העובד היא החלק שאתם ממלאים כעובדים. שימו לב שתצטרכו כאן לקבל החלטות חשובות. אתם מחליטים מה לעשות עם כספי הפיצויים – האם למשוך אותם, להשאיר אותם בקופת הגמל או משיכה חלקית. כדאי להתייעץ עם יועץ מס כדי לא לפספס הטבות או הקלות במיסוי שיכולות להיות יקרות ערך.
חלק ג' – הנחיות לקופות הגמל זה החלק שבו המעסיק נותן הוראות לקופות הגמל לגבי הטיפול בכספים שלכם בעניין אפיון כספים, ניכויי מס וכדומה