דנילוב יועצי פרישה ומיסוי | ההתמחות במיסוי לקראת פרישה ועזיבת עבודה

קרנות פנסיה ותיקות – האם להפסיק הפקדות לאחר שהגעתי ל-70% פנסיה?

מאמר מאת אייל עצמון

לא פעם אני שומע את השאלה הבאה:

אני בגיל 60 וצברתי כבר 70% פנסיה בקרן פנסיה וותיקה שבהסדר. כל החברים שלי מסבירים לי שכדאי לי להפסיק את ההפקדות ולהמשיך להפקיד לתכנית פנסיונית אחרת כיוון שהגעתי למקסימום קצבה, כל הפקדה שאתה משלם "הולכת לפח" – האם הם צודקים?

התקנונים של קרנות הפנסיה הוותיקות (ואני מתייחס רק לקרנות שבהסדר) הם תקנונים מסובכים מאוד שיש בהם מגבלות וסעיפים שונים בינהם כאלה שנוספו עם השנים, השיטה של צבירת הקצבה היא פשוטה – צבירה של 2% לשנה למשך 35 שנים שלאחריה מגיעים לצבירה מקסימאלית של 70%.

השאלה הנשאלת היא –  70% ממה?

ה"מה" הוא "השכר הקובע" – על פי ההגדרה של תקנוני קרנות הפנסיה שקובעים על פי איזה שכר תחושב הפנסיה. ברור לגמרי ש-70% מ-5,000 ש"ח אינם זהים ל-70% מ-5,400 ש"ח.

רבים נוטים לחשוב שהשכר הקובע הוא השכר האחרון.

בכדי לא לסבך יתר על המידה אציין שקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר (כמו מבטחים, מקפת, קג"מ ועוד) מחשבות באופן שונה את השכר הקובע לפי אחת משתי שיטות – "שיטת הממוצעים" או "שיטת שלוש השנים האחרונות", כך שבעת החישוב חייבים לקחת זאת בחשבון. לדוגמא – ב"מבטחים" ו"נתיב" השכר הקובע מחושב לפי "שיטת שלוש השנים האחרונות" ואילו בקג"מ ומקפת השכר הקובע מחושב לפי "שיטת הממוצעים", לא ניכנס לשיטת החישוב כיון שזו אינה המטרה של מאמר זה.

אם כך, השאלה הבאה שעלינו לשאול את עצמנו היא האם השכר הקובע יעלה אם נמשיך להפקיד לקרן גם מעבר ל-35 שנים, שהמשמעות יכולה להיות קצבה יותר גבוהה שיכולה לשנות את הנחת היסוד שלנו שכדאי להפסיק את ההפקדות לאחר צבירת 70% פנסיה.

התשובה היא שהשכר הקובע יכול לעלות אך לא בטוח שיעלה, ואם אכן יעלה, האם יהיה בכך פיצוי על הפער בין הפסקת הפקדות וקבלת קצבה נמוכה יותר אבל בתוספת של ההפקדות ממועד הפסקת ההפקדה ועד לפרישה לעומת המשך הפקדות – זה מה שצריך לבדוק ועל פיו לקבל את ההחלטה.

יש מספר משתנים שיכולים להשפיע על השכר הקובע וכן על מענק השנים העודפות והחזר ההפקדות שלהם זכאים למי שכבר הגיע לצבירה של 70% פנסיה – (1) השכר האישי בעבר, הנוכחי והצפוי (2) השכר הממוצע במשק בעבר, הנוכחי והצפוי (3) 420 חודשי השכר הטובים ביותר שיובאו בחשבון בכל אחד מהמועדים; (4) הגיל בו הגענו ל-70% קצבה (5) למי שעבר את גיל הפרישה וצבר 70% פנסיה – החזר מלא של ההפקדות (6) קבלת מענק שנים עודפות והשפעתן (7) סוג הקרן (ממוצעים או 3 שנים) לצורך חישוב השכר הקובע ועוד.

על מנת לקבל תשובה חד משמעית יש לבצע השוואה של סכום הפנסיה הצפוי בין מספר אפשרויות, כאשר עלינו להעריך את הצפי לשכר האישי העתידי, השכר הממוצע במשק החזוי לתקופה הנוספת וכן את מועד תחילת קבלת הקצבה.

מה הן האפשרויות העומדות בפני מי שבודק מה נכון עבורו?

אפשרות ראשונה – להישאר במצב הקיים, כלומר – להמשיך ולהפקיד לקרן הפנסיה. אני מזכיר שלאחר 35 שנות וותק קיימת זכאות ל"מענק שנים עודפות" בשיעור של 6.25% מהשכר הקובע לכל חודש עודף שגם אותו יש לקחת בחשבון ואף החזר מלא של ההפקדות (חלק המעסיק וחלק העובד) במקרה שנצברו מעבר ל-35 שנים במידה והעמית עבר את גיל הפרישה הרשמי, אולם הבונוס המשמעותי הוא הגדלה של השכר הקובע.

אפשרות שניה – הפסקת התשלומים לקרן הפנסיה והעברתם לתכנית פנסיונית אחר כמו קופת גמל, פוליסת ביטוח או קרן פנסיה חדשה. במקרה זה, מעבר למשמעות הכלכלית יש לבדוק גם את הנושא הביטוחי, שכן אין ודאות שמצב הבריאות יאפשר קבלה לביטוח אובדן כושר עבודה ומוות (אם יש בו צורך) וכן העלות לביטוח יכולה להיות גבוהה.

אפשרות שלישית – הפסקת ההפקדות לקרן הפנסיה הוותיקה, תחילת קבלת הקצבה ממנה (בהנחה שעברתם את גיל 60) במקביל להמשך קבלת שכר והמשך ביצוע הפקדות לתכנית פנסיונית אחרת בהתאם לאפשרות השנייה.

ההשוואה בין האפשרויות השונות איננה פשוטה כיוון שהיא אמורה לקחת את כל המשתנים שפורטו וכן להביא את התוצאות למכנה משותף אחד על מנת שניתן יהיה להשוות כלכלית בין האפשרויות. בנוסף, את התחשיב יש לבצע אחרי מס שכן מה שחשוב הינו הסכום שיתקבל בכל אפשרות לאחר תשלום מס. מעבר לתחשיב הכלכלי, חייבים להתחשב במצב הבריאותי של העמית ושל בן/ת הזוג וכן למצב האישי, אולם השוואה כזו יכול לגרום להעלאה של הפנסיה בשווי של עשרות אלפי ש"ח ואף הרבה מעבר לכך.

ככלל אצבע אוכל לציין שככל העמית קרוב יותר לגיל הפרישה, התועלת שלו משינוי תפחת.

מובן שכתבה זו נועדה לספק מידע כללי והיא אינה אמורה להוות תחליף ליעוץ פנסיוני מקצועי שכולל השוואה כספית שהיא היחידה שאמורה לתת תשובה ברורה על כדאיות כל אחת מהאפשרויות שהוצגו במאמר זה. חשוב להדגיש שהחלטה נכונה צפויה להניב כסף רב כפי שהחלטה לא נכונה עלולה לגרום להפסד כספי ניכר.

מאמר אורח מאת יועץ פנסיוני אייל עצמון

אייל – 052-2224226

אהבתם? שתפו!

אורן דנילוב
יועץ מס לפרישה

תכנון וייעוץ לפרישה

ההתמחות שלי היא מיסוי לקראת פרישה ועזיבת עבודה. אני עוזר לאנשים לקבל את כול הזכויות המגיעות להם לקראת הפרישה ולאחריה ע"י תכנון פרישה נכון תוך ליווי מלא מול המוסדות השונים.

הגשת דוחות שנתיים

ההתמחות שלי היא מיסוי לקראת פרישה ועזיבת עבודה. אני עוזר לאנשים לקבל את כול הזכויות המגיעות להם לקראת הפרישה ולאחריה ע"י תכנון פרישה נכון תוך ליווי מלא מול המוסדות השונים.

שאלה? כתבו לנו!

Tag Manager (noscript) -->