דנילוב יועצי פרישה ומיסוי | ההתמחות במיסוי לקראת פרישה ועזיבת עבודה

מורה נבוכים בפתיחת עסק בישראל (עוסק פטור/מורשה)

אני עובד שכיר ומעוניין לפתוח עוסק פטור, נמאס לי להיות שכיר, אני רוצה להתפתח בתור עצמאי ומעוניין לפתוח עוסק מורשה. השאלות החשובות שרובנו שואלים את עצמנו היא כמה מס אני יצטרך לשלם לרשות המיסים? מה בנוגע לביטוח לאומי , מהו גובה דמי ביטוח לאומי כעצמאי? במידה ואני שכיר הרי אני משלם דמי ביטוח לאומי דרך השכר אז למה אני צריך לשלם עוד ביטוח לאומי כעצמאי  מה יהיו סכומי המע"מ שאצטרך לשלם?

האם זה באמת כדאי לפתוח עוסק פטור או מורשה. מה ההבדל בין עוסק פטור למורשה, איזה חוקים עליי לדעת על מנת שלא יווצרו בעיות עם מס הכנסה? מס הכנסה זהו גוף שרוב תושבי ישראל חוששים ממנו, אז איך לא נתקלים בהם? על כך השאלות הרבות האלו ננסה לענות בשורות הבאות.

 

מעוניינים להקים עסק חדש? רבים מתלבטים כבר בשלב הראשון המתקיים במעמד פתיחת תיק במשרדי מס הכנסה, ובצדק. התאמת עוסק נכונה וכן ייצוג ברשויות המס יכולים בהחלט לתרום לקידום היוזמה החדשה שלכם ולאפשר לכם לעמוד מול האתגרים בראש שקט. לכן, לפני שאתם עושים צעד ראשון, חשוב מאוד לדעת את כול הצעדים הנדרשים מבחינתנו.

 

מה עדיף, עוסק פטור או מורשה?

לפני שננסה לענות על שאלה מהותית זאת עלינו להבין את ההבדל המרכזי – עוסק מורשה מבצע גביית מע"מ מלקוחותיו וכן מגיש דוחות תקופתיים בהתאם (בדר"כ כול חודשיים). לעומתו, עוסק פטור, אינו נדרש לגבות את המע"מ מלקוחותיו וכן פטור מדיווחים חודשיים. עוסק פטור נדרש להגיש הצהרה שנתית למע"מ על מחזור פעילות בלבד. כתוצאה מכך, עלות תפעול העוסק הפטור, זולה יותר. שכן עוסק פטור ניתן לנהל לבד(לאנשים שלומדים היטב את דרישות רשויות המס),לעומת זאת עוסק מורשה נדרש לרו"ח או יועץ מס על מנת להתנהל נכונה בדיווחי המע"מ והמקדמות השוטפות.

לכאורה מדובר ביתרון משמעותי בפתיחת תיק בתור עוסק פטור, ובהחלט נכון הדבר כשהעוסק מספק שירותים או מוצרים לאנשים פרטיים בנפחי מסחר נמוכים יחסית. הבעיה מתחילה כשנדרשים לספק חשבוניות לחברות, גופים ציבוריים ועוסקים מורשים. אלה מעוניינים לקזז מע"מ עבור הוצאותיהם ולכן רבים מהם עלולים להתאכזב שאין ביכולתכם להגיש חשבונית. יתרה מזו,עוסק פטור נראה בעיני חברות גדולות כעסק קטן ולא יציב , לעומת עוסק מורשה שמעיד על יציבות ומוניטין.

בעיה נוספת שכדאי לתת עליה את הדעת, היא קיזוזי מע"מ. עוסק פטור לא יוכל לקבל החזרי מע"מ עבור הוצאותיו וכתוצאה מכך נגרם הפסד שהולך והופך למשמעותי ככל שההוצאות עבור העסק גבוהות יותר. נקודה נוספת שיש להדגיש, רוב העסקים בשלב פתיחת העסק נדרשים לקנות ציוד יקר עבור העסק ומעונינים בקיזוז מע"מ התשומות בגין הציוד היקר שנרכש. עוסקים פטורים אינם יכולים לקזז את המע"מ לעומת עוסקים מורשים שכן יכולים.

 

פותחים עוסק לפי צרכים ורצונות

לכן, לפני שפותחים עוסק עליכם לקבוע את הצורך העסקי בעניין הגשת קבלות, חשבוניות וכן ניירת מיסוי נוספת שתידרש לביצוע עסקאות. דבר שני שכדאי לתת עליו את הדעת הוא נפח הפעילות העסקית שצפוי לכם במהלך התקופה ההתחלתית של הרצת העסק. נכון לשנת 2019, מחזור העסקאות של עוסק פטור, אינו יכול לעבור יעבור את הסכום הכולל של 100,187 ₪ בשנה. יש להדגיש שמחזור העסקאות מדבר רק על הכנסותיו בלבד ללא ההוצאות וללא קשר לגובה שכר העבודה בתור שכיר. לדוגמא קוסמטיקאית שהכנסותיה בשנה כ-70,000 ₪ יכולה להירשם כעוסקת פטורה.

נקודה חשובה נוספת היא, לפי תקנות מע"מ לא כול אחד יכול להירשם כעוסק פטור, ישנם סוגי מקצועות חופשיים ועיסוקים המוגדרים בתקנות שאינן יכולים להיות עוסקים פטורים אלא עוסקים מורשים בלבד כגון: אדירכל, הנסדאי, רואה חשבון, עורך דין, פיזיוטרפיסט, הרצאה, כלכלן ועוד.

אני נותן שיעורים פרטיים במתמטיקה האם אני יכול להירשם כעוסק פטור או מכיוון שזה מוגדר בתור הוראה אני חייב להיות עוסק מורשה? הפרשנות המקילה אומרת כי עיסוק בהוראה שתקנות מע"מ מתכוונות אליו הינו הרצאות בבתי ספר ,במכללות ובמוסדות שונים ולא מורים פרטים למקצועות השונים.

 

מה קורה במידה ואני עוסק פטור ועברתי את התקרה של עוסק פטור?

כאשר מחזור העסקאות של עוסק פטור הגיע מעל 100,187 ₪ , אזי חייבים לגשת לתחנת מע"מ האזורית ולהפוך את הסיווג לעוסק מורשה. יש לציין כי אם הייתה הכנסה חד פעמית לא צפויה במהלך השנה ניתן להגיש בקשה למנהל מע"מ ולהסב את תשומות לבו שלא היה תכנון לצפי הכנסות יותר גבוה מהתקרה בחוק ולבקש להשאיר את הסיווג בתור עוסק פטור . הדבר היחיד יהיה שתצטרכו לשלם את המע"מ בגין הפרש ההכנסות שעברו את התקרה (100,187 ₪). חשוב לציין כי מנהל מע"מ לא חייב לקבל את הטענה שלכם לפי חוק מע"מ.

 

האם אני צריך להנפיק חשבונית מס או קבלה?

עוסק מורשה חייב להנפיק חשבוניות מס בלבד ולא קבלות. לעומת זאת עוסק פטור חייב להפיק קבלות בלבד ולא חשבונית מס מכיוון שאינו חייב לשלם את המע"מ שגובה מלקוחותיו. יש לציין כי חשבוניות המס וכן הקבלות חייבות לכלול מספר מרכיבים כמו: שם העסק, תעודת זהות, כתובת וטלפון, כמו כן נדרש לציין בחשבונית מס את סכום העסקה לפני מע"מ, סכום המע"מ וסכום סופי כולל מע"מ. וכן יש לציין בחשבונית שם הלקוח וכתובתו, פרוט העסקה וחתימת/חותמת העסק. הוראות אלו הן חלק מהוראות ניהול ספרים של מס הכנסה. יש לציין כי חשבוניות המס וכן הקבלות חייבות להיות מודפסות בבית דפוס ולאחר מכן ניתן לרשום עליהם באופן ידני ולמסור ללקוח. כמו כן ישנם תוכנות שמאושרות ע"י רשות המיסים שדרכן ניתן להפיק חשבוניות מס ממוחשבות, חשוב לציין כי נדרש לבקש בקשה מיוחדת מרשות המיסים להנפקת חשבוניות ממוחשבות.

 

מהו המועד לרישום קבלה או חשבונית מס?

לפי הוראות ניהול ספרים עוסק פטור חייב להנפיק קבלה ועוסק מורשה חייב להנפיק חשבונית מס מיד עם קבלת תמורה. אין זה משנה אם הסכום נתקבל במזומן, שיק מזומן או דחוי או כרטיס אשראי.

בהעברה בנקאית יש להוציא קבלה/חשבונית ביום שנודע לנו על כניסת סכום הכסף לחשבון הבנק.

 

מהם סכומי ההוצאות וההכנסות שירשמו בדוח השנתי?

לדוגמא: נניח עוסק שהכנסותיו השנתיות הם 50,000 כולל מע"מ.

נניח עוסק שהוצאותיו השנתיות הם 20,000 ₪ כולל מע"מ.

 

עוסק פטור: ירשום בדוח רווח והפסד שיוגש למס הכנסה את ההוצאות וההכנסות כולל מע"מ:

הכנסות: 50,000

הוצאות :20,000

רווח:     30,000 ירשם בשדה 150 בדוח 1301 (דוח שנתי)

 

עוסק מורשה: ירשום ברווח והפסד שיוגש למס הכנסה  את ההוצאות וההכנסות לפני מע"מ:

הכנסות: 42,375

הוצאות :17,094

רווח:     25,281 ירשם בשדה 150 בדוח 1301 (דוח שנתי)

 

כמה מס הכנסה אנו נצטרך לשלם?

כידוע בישראל מס הכנסה משולם לפי מדרגות מס הכנסה, זאת אומרת מיסוי פרוגרסיבי.

מדרגות המס מחושבות על בסיס הכנסה שנתית

מדרגות המס להכנסה מיגיעה אישית לשנת 2019

הכנסה שנתית הכנסה חודשית (הכנסה שנתית חלקי 12 – לצורך המחשה בלבד שיעור המס
עד 75,720 ש"ח עד 6,310 ש"ח 10%
75,721 ש"ח – 108,600 ש"ח 6,311 ש"ח – 9,050 ש"ח 14%
108,601 ש"ח – 174,360 ש"ח 9,051 ש"ח – 14,530 ש"ח 20%
174,361 ש"ח – 242,400 ש"ח 14,531 ש"ח – 20,200 ש"ח 31%
242,401 ש"ח – 504,360 ש"ח 20,201 ש"ח – 42,030 ש"ח 35%
504,361 ש"ח – 649,560 ש"ח 42,031 ש"ח – 54,130 ש"ח 47%
649,561 ש"ח ומעלה 54,131 ש"ח ומעלה 50% *

 

ולכן אם אני עצמאי בלבד תשלום המס שלי יהיה לפי הרווח השנתי שלי , קרי הכנסה חייבת (הכנסות פחות הוצאות).

אולם במידה ואני שכיר ורוצה להיות גם עצמאי , מס הכנסה יחושב על המשכורת בתור שכיר וההכנסה חייבת בתור עצמאי.

לדוגמא: אם השכר החודשי שלי הוא 9,000 ₪ ברוטו לחודש אזי אחוז המס השולי הוא 14%.

עול כול שקל נוסף שארוויח כהכנסה חייבת בתור עצמאי אצטרך לשלם 14% מס.

 

כמה דמי ביטוח לאומי נצטרך לשלם ?

כול עצמאי מחויב לפתוח במקביל לפתיחת תיק ברשות המיסים גם תיק במוסד לביטוח לאומי . העצמאי מחויב למלא טופס דין וחשבון רב שנתי ובטופס זה נדרש למלא את הדרישות הבאות:

  • סוג העיסוק
  • תאריך תחילת פעילות כעצמאי
  • שעות העבודה בעסק
  • ממוצע הכנסה חודשית משוערת מהעסק
  • במידה והוא שכיר –הכנסה חודשית משוערת ממשכורת (נדרש לצרף תלוש שכר)

 

גובה המקדמות החודשיות שיקבעו לנו בביטוח לאומי יהיה לפי הכנסה השנתית המשוערת שהצהרנו בטופס דין וחשבון רב שנתי שנשלח למוסד לביטוח לאומי. יש להדגיש כי עצמאי שהוא גם שכיר , גובה דמי הביטוח יקבעו לפי ההכנסות משכר והכנסות החייבות בתור עצמאי. ככול ששכר העבודה ברוטו יותר גבוה כך דמי הביטוח שיקבעו יהיה יותר גבוהים. במוסד לביטוח לאומי ישנם 2 סוגי עצמאים:

  • א. עצמאי שעונה להגדרה
  • ב. עצמאי שלא עונה להגדרה

 

"עצמאי שעונה להגדרה" יחשב מי שעונה על אחד מהתנאים הבאים:

 

  1. עוסק במשלח ידו 20 שעות בממוצע בשבוע
  2. עצמאי שהכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו שווה או עולה על 50% מהשכר ההממוצע במשק 5,136 ₪ (נכון לשנת 2019).
  3. עצמאי שעוסק במשלח ידו 12 שעות בממוצע לשבוע , והכנסתו החודשית עולה על 15% מהשכר הממוצע במשק.

שכר ממוצע במשק – 10,139 ש"ח (נכון לשנת 2019).

עצמאי מגיל 18  ועד לגיל פרישה דמי הביטוח הלאומי יחושבו בצורה הבאה:

הכנסה עד 60% מהשכר הממוצע במשק (6,164 ₪) הכנסה עד 60% מהשכר הממוצע במשק (6,164 ₪)
דמי ביטוח לאומי 2.87% 12.83%
דמי ביטוח בריאות 3.10% 5.00%
סה"כ 5.97% 17.83%

 

עצמאי שהגיע לגיל פרישה דמי הביטוח הלאומי יחושבו בצורה הבאה:

הכנסה עד 60% מהשכר הממוצע במשק (6,164 ₪) הכנסה עד 60% מהשכר הממוצע במשק (6,164 ₪)
דמי ביטוח לאומי 0.17% 0.78%
דמי ביטוח בריאות 199 ₪ 199 ₪

 

במידה ועצמאי לא עונה על אחד מהתנאים הנ"ל הוא יחשב לעצמאי שלא עונה להגדרה.

חשוב להדגיש שעצמאי שלא עונה להגדרה לא יהיה מבוטח לעניין קצבאות הביטוח הלאומי, זאת אומרת שאשה שהיא שכירה וגם עצמאית שלא עונה להגדרה , לעניין דמי לידה לא יתחשבו בהכנסותיה בתור עצמאית. כמו כן לעניין דמי פגיעה עצמאי שאינו עונה להגדרה לא יקבל קצבה מאת המוסד לביטוח לאומי בעת תביעה לנכות מעבודה . עצמאי שלא עונה להגדרה, דמי הביטוח יוגדרו כהכנסה שלא מעבודה  ויחושבו בצורה הבאה:

 

  • הכנסה עד ל-25% מהשכר הממוצע השנתי במשק תהיה פטורה מדמי ביטוח.
  • הכנסה מעל ל-25% מהשכר הממוצע במשק תהיה חייבת בשיעור של 12%.

 

מכול האמור לעיל רואים אנו שיש יותר מדי מידע ומספרים שאנו צריכים ללמוד ולדעת היטב לפני התחלת פעילות עסקית כלשהי , רצוי וכדאי מאוד להתייעץ עם חבר , איש מקצוע לפני כול פעולה שאנו עושים בדרך העצמאית החדשה שלנו. אך יש לזכור שלמרות הכול ולמרות כול החוקים הסבוכים , אם אנו מרגישים שאנו יכולים להתפתח ולהצליח בתור עצמאים, או אפילו לעשות הכנסה נוספת מלבד היותנו שכירים, שום דבר לא אמור להפריע לנו בדרך אל ההצלחה ואל האושר.

אהבתם? שתפו!

אורן דנילוב
יועץ מס לפרישה

תכנון וייעוץ לפרישה

ההתמחות שלי היא מיסוי לקראת פרישה ועזיבת עבודה. אני עוזר לאנשים לקבל את כול הזכויות המגיעות להם לקראת הפרישה ולאחריה ע"י תכנון פרישה נכון תוך ליווי מלא מול המוסדות השונים.

הגשת דוחות שנתיים

ההתמחות שלי היא מיסוי לקראת פרישה ועזיבת עבודה. אני עוזר לאנשים לקבל את כול הזכויות המגיעות להם לקראת הפרישה ולאחריה ע"י תכנון פרישה נכון תוך ליווי מלא מול המוסדות השונים.

שאלה? כתבו לנו!

Tag Manager (noscript) -->